Architektura miasta a bezpieczeństwo pieszych

Współczesne miasta coraz częściej planowane są tak, by podnieść komfort życia i bezpieczeństwa mieszkańców. Okazuje się, że można stworzyć zestaw reguł, do których należy się stosować, by miasto było przestrzenią niosącą za sobą mniejsze ryzyko wypadku z udziałem pieszego. Nadrzędnym celem postępowej urbanistyki jest projektowanie ulic tak, by skutecznie chronić przechodniów przed potrąceniem.

Sposoby na bezpieczne miasto

Przyglądając się statystykom dotyczącym wypadków komunikacyjnych w największych miastach na świecie, łatwo zauważyć, że najbardziej bezpieczne są metropolie o zwartej budowie. W Sztokholmie czy Tokio do drogowych tragedii dochodzi dużo rzadziej niż na przykład w rozległej Atlancie. Fakty te doskonale dopełniają koncepcję miasta 15-minutowego. Nowoczesna zabudowa, która zapewnia pieszym czy rowerzystom dobrze przemyślane trakty zdaje się nie mieć wad. Miasto złożone z mniejszych domów o infrastrukturze, która zachęca do rezygnacji z samochodu staje się w oczywisty sposób bardziej przyjazne piechurom.

Statystyki dotyczące śmiertelności wypadków z udziałem pieszych w miastach i poza nimi nie pozostawiają wątpliwości. Według danych policji potrącenie w mieście kończy się śmiercią przechodnia tylko w jednym na czternaście przypadków. Z kolei w terenie niezabudowanym ginie co trzeci poszkodowany pieszy. Ograniczenie prędkości do 50 km/h nie tylko redukuje liczbę wypadków, ale też mocno obniża powagę obrażeń. Niektóre obszary miejskie są objęte ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Ryzyko śmierci przy takiej prędkości pojazdu jest aż osiem razy mniejsze niż w przypadku wspomnianych 50 km/h.

Doświadczenie jasno mówi nam, że spowolnienie samochodów przyczynia się bezpośrednio do podniesienia poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Stąd popularność progów zwalniających, które stosuje się w sąsiedztwie szkół czy przejść dla pieszych. Nowoczesne projekty zakładają tworzenie progów tuż przed przejściami. Dzięki temu są one bardziej widoczne, a rozpędzenie się przed nimi nie jest możliwe.

Newralgiczne pasy

Choć przechodnie ulegają wypadkom nie tylko na pasach, ten element miejskiej przestrzeni zawsze niesie za sobą ryzyko. Właśnie dlatego bezpieczne miasto nie może istnieć bez inteligentnie oświetlonych przejść. Coraz częściej stosuje się kamery oraz czujniki oświetlające pasy, gdy tylko pojawi się na nich pieszy. Pomocne okazują się też odblaskowe migające światełka wbudowane w beton tuż przed przejściem. Podobne światła stosuje się na znakach pionowych. Jednym z nowszych trendów jest połączenie latarni przy przejściach z czujnikami ruchu. Tak, by w momencie przejścia po pasach oświetlały także piechura. Wszystko po to, by kierowca w nocy lub w czasie szarówki mógł zauważyć odpowiednio wcześnie nie tylko zebrę, ale i znajdujące się na niej osoby.

Na bezpieczeństwo pieszych wpływają też projekty przejść. Wysepki i sterowana sygnalizacja świetlna pozwalają piechurom swobodnie przebyć skrzyżowanie lub szeroką ulicę. Krótkie przejścia i zostawienie pieszym odpowiedniego czasu na pokonanie niezbędnego dystansu jest szczególnie ważne dla dzieci i seniorów.

Trakty dla pieszych a ich bezpieczeństwo

Podstawą bezkolizyjnych przestrzeni miejskich jest zapewnienie w nich bezpiecznego miejsca wszystkim uczestnikom ruchu. Jest to szczególnie ważne w śródmieściu i innych często uczęszczanych miejscach. Szerokie chodniki i dobrze zabezpieczone trakty to recepta na większe bezpieczeństwo osób najsłabiej chronionych. Łączy się to z modnymi ostatnio strefami bez samochodów. Z jednej strony przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach, z drugiej pozwalają pieszym i rowerzystom poruszać się po nich bez ryzyka. Oczywiście przechodnie i samochody mogą poruszać się obok siebie bezpiecznie, jednak aby tak się stało, należy zadbać o trakty, kładki i przejścia, które będą brały pod uwagę potrzeby piechurów i cyklistów. Ci ostatni również są ważni. Doświadczenie pokazuje, że miasta wyposażone w rozbudowaną i dobrze zaprojektowaną sieć ścieżek rowerowych mogą poszczycić się bardziej bezpiecznym transportem drogowym.

Wszelkie inicjatywy mające na celu zmniejszenie liczby samochodów na drogach przyczyniają się do bezpieczeństwa także pieszych. Strefy bez samochodu, nowoczesny i niedrogi transport publiczny czy wygodne trakty rowerowe to podstawa dla nowoczesnego bezkolizyjnego miasta.

Aby uczynić przestrzeń miejską jeszcze mniej ryzykowną, potrzebna jest gruntowna analiza statystyk dotyczących wypadków w mieście. Pozwoli to stworzyć mapę najbardziej kolizyjnych miejsc i punktowo rozwiązać istniejące tam problemy.

Dodaj komentarz